ומשה היה רועה

לאחר שעברו כמה דורות שבני ישראל היו במצרים – היה התרבות גדולה של בני ישראל וקם מלך חדש על מצרים, ואז התחילה צרת השעבוד. הקב"ה

קרא עוד »

ומשה היה רועה

לאחר שעברו כמה דורות שבני ישראל היו במצרים – היה התרבות גדולה של בני ישראל וקם מלך חדש על מצרים, ואז התחילה צרת השעבוד. הקב"ה

קרא עוד »

ויראת מאלוקיך אני ה'

בפרשת בהר אנו לומדים הרבה על זכויות וחובות בדיני עבדים ואדונים. בפשטות ובנוהג שבעולם אנו רגילים לחשוב שעיקר הזכויות הם של האדונים שיש להם זכויות

קרא עוד »

ויקרא לה'

אנו רואים בסוף פרשת מטות את חלוקת ארץ הגלעד שבעבר הירדן. "ויתן משה את הגלעד למכיר בן מנשה וישב בה" "ויאיר בן מנשה הלך וילכוד

קרא עוד »

ויהי ביום השמיני

הפרשה פותחת בהדגשת יום מסוים 'יום השמיני'. למעשה אין יום כזה במשך ימי השבוע, אלא רק במשך ימי החודש, או ביום מסוים ביחס לעניין מסוים,

קרא עוד »

והם יקחו את הזהב

והם יקחו את הזהב – והביטו אחרי משה כידוע, יש הלכה מפורסמת בהלכות צדקה – אין הצדקה נגבית על ידי אדם אחד אלא בשתיים, שאין 

קרא עוד »

והיו לאחדים בידיך

והיו לאחדים בידיך – והיו אחד בידי לאחר שהתורה מאריכה בנושא המחלוקת המשפחתית בתוך משפחתו של יעקב, מתנבא הנביא יחזקאל (בפרק לז') על העתיד לבא,

קרא עוד »

אל אלהי ישראל

אחרי שיעקב אבינו התמודד עם האיש, שזה המלאך של עשיו כל הלילה, ונצחו (כמובן, התמודדות רוחנית בלבד, רמב"ם במורה הנבוכים). הגיע יעקב אבינו לשלימותו האישית,

קרא עוד »

והנה אנכי עמך

לאחר שלמדנו את עניין 'והיה ה' לי לאלהים' כפי שהבנתי בדברי רבנו הגדול זקן חכמי התורה שליט"א, ששמע ולמד מתלמידי הסבא מנובהרדוק זיע"א. נמשיך ללמוד

קרא עוד »

והיה ה' לי לאלהים

"וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלהים עמדי ושמרני בדרך הזה אשר אנכי הולך ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש" "ושבתי בשלום אל בית אבי

קרא עוד »