סדר הדורות ותיקון העולם

לאורך הפרשות האחרונות (וישב מקץ ויגש) אנו רואים את היחסים המורכבים שהיו בין האחים . למעשה כבר מבריאת העולם תמיד היו מורכבויות דומים לאלו, בבריאת העולם האדם נברא יחידי , ולאדם הראשון היו שני בנים את קין ואת הבל , והיה בינהם יחסים מורכבים, קין היה הגדול ועובד אדמה ואילו הבל היה רועה צאן,
ושניהם הביאו מנחה לה' (כמבואר כל הפרשה הזו פרק ד'), ונאמר שם "ואל קין ואל מנחתו לא שעה ויחר לקין מאד ויפלו פניו" (פסוק ה) ובהמשך "ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו"(פסוק ח) , בהמשך נולד שת שהוא קם תחת אחיו הבל כמבואר שם (פסוק כה), והמשך הדורות מזרעו של שת, כמו שמסופר שם
"ולשת גם הוא ילד בן ויקרא את שמו אנוש אז הוחל לקרא בשם ה'"(סוף פרק ד) .
על נח נאמר "ונח מצא חן בעיני ה'" ומיד בתחילת פרשת נח "אלה תולדת נח נח איש צדיק תמים היה בדרתיו" וגו' ודרשו חז"ל צדיק בדרכיו ותמים במעשיו.
וכוונת התורה להסביר שנח בנו של למך מזרעו של אנוש בן שת בנו של אדם הראשון, הוא האדם הנבחר לזכות בהמשכיות הדורות . וגם כאן התעוררו בעיות בין הבנים שהרי "ויולד נח את שם את חם ואת יפת"(פרק ה פסוק לב), ובהמשך "ויהיו בני נח היצאים מן התבה שם וחם ויפת וחם הוא אבי כנען", וכל הסיפור לאורך פרק ט' (פסוקים יח-כט) שנח נטע כרם, ושתה יין, והשתכר ויתגל בתוך אהלו, וחם פגע בו בענייני קדושה הקשים ביותר, וקיללו נח, וברך את שם "ויאמר ברוך ה' אלהי שם ויהי כנען עבד למו יפת אלהים ליפת" וגו', ורואים מכל הסיפור הזה שנח בחר בשם להמשך הדורות.
ובהמשך ספר בראשית "ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם את נחור ואת הרן" (בפרק יא פסורים כד-לב), ומסופר "ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ואת שרי כלתו אשת אברם בנו ויצאו אתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען" וגו', ובהמשך "וימת תרח בחרן", משמעות הסיפור שהרן מת בחיי אביו ובנסיון של "אור כשדים" היו תרח אברם שרי ולוט בן הרן ואילו נחור בן תרח לא היה. ורואים מכאן שתרח בנו של נחור, מהמשך זרעו של שם בן נח, היה אבי אברם, ואברם היה בנסיון של אור כשדים, הרן כבר מת בחיי אביו, ואחיו נחור לא היה בנסיון זה, וכאן מבואר שאברם הוא המשך הדורות.
אבל באמת גם לוט היה ביציאה מאור כשדים, והוא בנו של הרן בן תרח, וממילא גם הוא ראוי להיות ממשיך סדר הדורות.
התורה מספרת בפרק יג באריכות, על לוט ואברם "ויעל אברם מצרים הוא ואשתו וכל אשר לו ולוט עמו הנגבה" (פסוק א), ובהמשך "וגם ללוט ההלך את אברם היה צאן ובקר ואהלים"(פסוק ה), אבל "ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט" וגו'(פסוק ז), ומסביר רש"י לפי שהיו רועיו של לוט רשעים, ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותן על הגזל וכו', ורועי לוט טענו שיש ללוט צד ירושה מאברם, שהרי אברם אין לו בן ולוט הוא בן אחיו.
ובאמת בהמשך (פסוק יא) "ויבחר לו לוט את כל ככר הירדן ויסע לוט מקדם" וגו', ומסביר רש"י נסע מאצל אברם, ומדרש אגדה הסיע עצמו מקדמונו של עולם, אמר אי אפשי לא באברם ולא באלוהיו. ומצינו בהמשך "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין והוא כהן לאל עליון ויברכהו ויאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ" (פרק יד פסוקים יח יט), ומסביר המדרש שמלכי צדק זה שם בן נח,ואפשר לומר מה שהוציא לאברם לחם ויין, שבא להראות שהוא המשך סדר הדורות ,וזה הלשון ויברכהו ויאמר ברוך אברם לאל עליון .י
בהמשך סדר הדורות לאברם יש את ישמעל בנו, (כאן הקדוש ברוך הוא קורא להם אברהם ושרה), נולד לו יצחק משרה, יצחק נימול בזמן ,וגם ישמעל נימול בין שלש עשרה שנה, וטען כלפי יצחק שהוא גדול ממנו, שהרי נימול ברצונו. ומיד היה את ניסיון העקדה, ונאמר שם "וילכו שניהם יחדיו"(פרק כב פסוק ח),שהלך יצחק בלב שלם למסור את נפשו.
ובאמת כשנפטר אברהם, נאמר ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו , ומפורש שדרך יצחק יקרא המשך זרעו של אברהם.
בהמשך היה את לידת עשו ויעקב (פרק כה פסוקים כה ואילך), ויצא הראשון אדמוני כלו כאדרת שער ויקראו שמו עשו ואחרי כן יצא אחיו וידו אחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב, וכל נושא מכירת הבכורה, שעשו תמורת נזיד עדשים מכר את הבכורה, ובהמשך היה את פרשת הברכות, ועשו ערער על זה, ולבסוף בפרשת וישלח במאבק בין
יעקב לשרו של עשו, אומר יעקב לא אשלחך כי אם ברכתני (פרק לב פסוק כז), ומסבירים הודה לי על הברכות, ואז ויברך אותו שם (פסוק כט), והכוונה שהודה לו על הבכורה, וגם הודה שרו של עשו ליעקב על הברכות, ושקיבלן יעקב ביושר, ובאמת זה משמעות שינוי השם לישראל, ואז הקדוש ברוך הוא התגלה ליעקב והבטיח לו את ברכת יצחק אביו.

בפרשות אלו (מתחילת פרק לז) אנו עסוקים בנושא בני יעקב, אפשר להבין שיוסף טען שהוא הבכור מצד שהוא בכור מרחל, וכל שאר האחים בני לאה הם כבני השפחות, שרק רחל נקראת אמא כמו שרה ורבקה,
ואילו לאה נקראת שפחה כמו זלפה ובלהה, ולכן חלם את חלומותיו, ואילו האחים הגדולים בני לאה לא הסכימו לזה, ולדעתם לאה נקראת אמא כמו שרה ורבקה ולכן הבכורה שלהם, ויוסף הוציא את דיבתם, להראות שהם בני לאה לא ראויים להיות המשך סדר הדורות מצד מעשיהם הרעים, ויעקב הסתפק בכל הדבר הזה, ולכן נאמר ואביו שמר את הדבר (פרק לז פסוק יא), ובאמת יעקב מכריע את נושא המלוכה בפרשת ויחי.
למעשה אם נסכם את כל סדר הדורות, אנו מוצאים את סדר תיקון העולם, שלב א' להימנע מן ההריגה, שזה העבירה החמורה שבתורה, עד כדי שאפילו את דין יהרג ואל יעבור לומדים מסברא, ולכן נענש קין.
שלב ב' להימנע מהעריות הקשות ביותר (שאפילו בני נח מצווים בהם), ולכן קולל חם. שלב ג' גילוי האמונה ומסירות נפש עליה , ולכן נבחר אברהם ולא נחור אחיו. שלב ד' להיזהר ולהימנע מהגזל ,(אפילו כשיש הוראת היתר וצד ירושה), ולכן לוט שלא יכל לעמוד בזה, נסע מקדמונו של עולם. שלב ה' מסירות נפש על רצונו של מקום, ולכן זכה יצחק ולא ישמעל, ואת זה ראינו בניסיון העקידה. שלב ו' הנהגה מתאימה לעבודתו של מקום, ובזה זכה יעקב שהיה איש תם יושב אהלים, והכוונה אהלי שם ועבר,
ולא עשו שהיה איש יודע ציד איש שדה, ובזה את הבכורה. והשלב האחרון זה הנהגת המלכות והזכות לכך, וזה כל הנושא בפרשות וישב מקץ וויגש, והכרעת יעקב בפרשת ויחי.
ויוצא שהסדר הוא מה שאמר דוד בתהילים 'סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורדפהו' זה סדר תיקון האדם בפני עצמו ,וזה סדר תיקון העולם כולו.
שבת שלום