כידוע מצוות רבות יש בפרשתנו – משפטים, שהיא הפרשה הראשונה שלאחר מתן תורה. אחד המצוות המרכזיות היא מצוות שמיטת הקרקע בשנה השביעית. למעשה עיקר ביאור מצוות השמיטה היא בפרשת בהר, אבל גם בפרשתנו מופיעה מצווה זו בקצרה "והשביעית תשמטנה ונטשתה ואכלו אביוני עמך, ויתרם תאכל חית השדה כן תעשה לכרמך לזיתך" (שמות כג' פסוק יא').
כשמתבוננים במצוות השמיטה, כפי שהיא מובאת באריכות בפרשת בהר ההדגשה היא "ושבתה הארץ שבת לה'". וביארו רבותינו מפרשי המקרא שעיקר מצוות השמיטה שהאדם ידע שהארץ לא שלו, אלא היא של הקב"ה, ולכן חידשה התורה את המצווה היקרה הזו שהאדם יפנים בעצמו וידע ידיעה ברורה שהארץ היא של ה' יתברך. וכך משמע בהדגשת משה רבנו בפרשות הקודמות – שאומר לפרעה בשם ה' "כי לי הארץ" ודרשו חז"ל 'לי הארץ – לי קדושת הארץ'. ולמדו מזה חכמי המשנה שאין קניין לגוי להפקיע מקדושת הארץ. והכוונה אפילו שיש לו 'קניין ממוני' ובעלות על גוף הקרקע, מ"מ אין לו קניין להפקיע מקדושת הארץ, ויש בזה הרבה חידושי דינים הלכה למעשה ממקרא זה.
הרמב"ם במורה הנבוכים בטעמי המצוות מבאר שעיקר טעם מצוות השמיטה היא – כדי שיד הכל תהיה שווה בפירות. וכוונתו שיש מיני גידולי אדמה יקרים (כגון פירות שעלותם 10- 15 – 20 ש"ח) ואין הכל קונים אותם מחמת מיעוט יכולתם, ולכן תיקנה התורה את מצוות השמטת השדה ונטישתה כדי "ואכלו אביוני עמך". וכך כולם נהנים מגידולי הארץ, ולא רק מי שיש לו יכולת כלכלית לכך.
ולהבנתו של הרמב"ם – מה שנאמר בפרשת בהר ששם התורה מאריכה מאוד המצוות השמיטה כאשר ההדגשה היא "ושבתה הארץ שבת לה' " הכוונה שזה ממש – שבת לה', כיוון שהוא יתברך ברא את כל הנבראים, והוא יתברך המציא את כל הנמצאים – רצונו יתברך ש"יד הכל תהיה שווה בפירות" וכן בשאר גידולי האדמה כדי שכולם ייהנו מבריאתו יתברך את העולם.
כידוע ומפורסם, זכור לטוב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל תמך בהיתר מכירת הקרקעות לגוי בשנת השמיטה, והיה לו לזה כמה וכמה סיבות. אחד מהסיבות היה כיוון שהכשרויות החרדיות העלו מחירים בשמיטה, וממש היה הפקעת מחירים. נמצא שהיה כאן דבר והיפוכו מחמירים במצוות "ושבתה הארץ שבת לה' " אבל מוחקים את מטרת המצוות של "ואכלו אביוני עמך" כאשר הכל נעשה הרבה יותר יקר משנה רגילה. ולדברי הרמב"ם האמור נמצא שאבדו את כל מטרת המצווה, כי גם מה שהקב"ה אומר "ושבתה הארץ שבת לה'" במה מתבטא השבת לה' כאשר הכל יקר, והרי לשיטת הרמב"ם הביטוי של מצוות שבת לה' היא רק בזה שהארץ של כולם וכל בני ישראל נהנים מהארץ ומפירותיה, ונמצא שאין כאן לא שבת לארץ – שבת לה', ואין 'ואכלו אביוני עמך'.
אנו תושבי העיר החדשה חריש, וחלקנו גם זכינו לקנות דירה בהנחה משמעותית של כמאתיים אלף ש"ח בזכות התוכנית הנפלאה של שר האוצר משה כחלון הי"ו. זכורני בעבר כמה וכמה פעמים שדברתי עם אביהם של ישראל זקן חכמי התורה רבי שמעון בעדני שליט"א על הקשיים שיש לי לקנות דירה, ולקבל משכנתא ארוכת שנים, וחובות וגלגולי כספים וכדו', ותמיד אמר לי הרב שליט"א תלך לחריש. והוסיף הרב ואמר לי "ביקשתי מסגן שר האוצר ר' יצחק כהן הי"ו שיאמר לשר משה כחלון – שאני ביקשתי שלא יוציאו בחריש רק 1000 דירות במסגרת מחיר למשתכן, אלא שיוצאו 2000 דירות במחיר למשתכן, ושיש הרבה סיבות להשקיע ככה. והוסיף הרב שליט"א ואמר לי והוא (ר' יצחק כהן הי"ו) ביקש ממנו (משה כחלון) בשמי, וברוך ה' הם שמעו לי. ועינינו הרואות איך העיר כאן נבנית לתפארת בניצוחו של ראש העיר היקר הרב יצחק קשת הי"ו. ועליו אמר לי הרב שליט"א "ראש העיר יצחק קשת הוא ידיד שלי" ותמיד אומר לי הרב "אני כל הזמן דורש בשלומו".
ללא ספק, כשמתבוננים במהות 'כי לי הארץ', ומבינים מה הכוונה 'שבת לה", ומקיימים את מטרת התורה 'ואכלו אביוני עמך' – מבינים יסוד אחד ברור ומחייב: כדי שהארץ תהיה של כולם – חשוב שהיא לא תהיה של אף אחד. ורק כאשר היא לא של אף אחד – אז היא באמת של כולם. ואז לא רק שיד הכל תהיה שווה בפירות, יד הכל תהיה שווה גם בקניה של דירה כאן בארצנו הטובה והקדושה שהיא שייכת רק לה' יתברך, ומצד זה שהיא שייכת רק לה' – ממילא היא לא שייכת לאף אחד. ובאמת רק כך יוכל כל אחד ואחד, ובעיקר גם מי שאין לו רקע כלכלי של פרנסת הוריו – לזכות לקורת גג משלו כאן בארצנו הקדושה (ובעירנו החדשה) המשותפת לכולנו. מי יתן ונזכה להבין ולהפנים את מטרת המצווה ולקיימה, וכך באמת נוכל לחיות את חיינו טוב יותר.
שבת שלום