אל אלהי ישראל

אחרי שיעקב אבינו התמודד עם האיש, שזה המלאך של עשיו כל הלילה, ונצחו (כמובן, התמודדות רוחנית בלבד, רמב"ם במורה הנבוכים). הגיע יעקב אבינו לשלימותו האישית, ונקרא שלם שנאמר "ויבא יעקב שלם" ודרשו חז"ל שלם בגופו, שלם בממונו, שלם בתורתו. ואז קנה את חלקת השדה במאה קשיטה (שם מטבע יקר). ומיד "ויצב שם מזבח ויקרא לו אל אלהי ישראל".

כבר בהתמודדות הרוחנית שהייתה עם המלאך של עשיו כל הלילה, ואז לאחר שנצחו יעקב אמר לו המלאך לשלוח אותו (לשחרר אותו, כדי שיוכל ללכת לומר שירה), אמר לו יעקב "לא אשלחך כי אם ברכתני", ומבאר רש"י הודה לי על הברכות שברכני אבי, שעשיו מערער עליהם. ואז הודה לו המלאך שהוא קיבל את הברכות בזכות, ושינה את שמו של יעקב לשם ישראל. ובנביא מיכה משמע שהקב"ה הודה על השינוי הזה וזה שנא' "וישר אל מלאך ויוכל בכה ויתחנן לו", ואז "בית אל ימצאנו ושם ידבר עמנו".

את שינוי השם אפשר לבאר כך: משמעות השם יעקב לשון 'עקב', שקיבל את הברכות במעקב ובערמה. וכמשמעות השם מהלידה "וידו אוחזת בעקב עשיו". ולפי זה שינוי השם לישראל, הכוונה לשון 'ישר', שקיבל את הברכות בצדק ובישרות, וזה פשט הלשון ישראל. ועל זה הודה לו המלאך של עשיו וזה סיום ההתגלות הזו "ויברך אותו שם".

קיבלנו מרבותינו בעלי המוסר: כל תקופת הגלות הארוכה הזו לפני שיבא ויתגלה מלך המשיח – נקראת כל הלילה, והכוונה לדורות הארוכים הללו, אלפי שנים של הסתר פנים ופיזור בין האומות בכל קצווי תבל. ויעקב אבינו הכוונה לכל אחד ואחד מבני ישראל (שהוא ממילא מזרעו של יעקב) שהוא נאבק עם שרו של עשיו, שזה יצר הרע (הנוסף ליצר הרע הטבעי) של ההתמודדות הקשה כתוצאה מהגלות הזו. והגאולה תהיה שיגמר הלילה, והכוונה לניצחון שלנו על היצר הרע שבתוכנו. ואז שנזכה להגיע לדרגה הזו, המלאך של עשיו יודה במעלתם של ישראל, ואז נזכה לגאולה השלימה, בקרוב בימינו אמן.   

שמעתי מהרב משה שבתאי שליט"א (רב קהילת לב המעו"ף) יעקב אומר למלאך של עשיו "לא אשלחך כי אם ברכתני", הכוונה תודה במעלתי שאני הבן הנבחר של יצחק, ולכן אני הראוי לברכות. ועל העתיד לבא, לדור האחרון שלפני הגאולה האחרונה, הכוונה שכל אומות העולם יודו במעלתן של ישראל שהם 'אור לגוים' ורק אז בני ישראל יזכו לגאולה השלימה כאן בעולם הזה. ובאמת, אז מלך המשיח ימלוך מרצון – על כל באי עולם מצד מעלתו וחוכמתו, ומצד מעלתן וחוכמתן של כל ישראל.

גם בנביא זכריה שמתנבא על הגאולה האחרונה אומר הנביא "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה' ", והכוונה הגאולה שתהיה על ידי מלך המשיח, לא תהיה מצד שמלך המשיח יהיה מלך שליט, חזק, כוחני ורודן, כמו המלכים השליטים שהיו בעבר כדוגמת נבוכדנצר, ושאר מלכי בבל, פרס, יוון ורומי, שהחריבו את בתי המקדש, ומלכו ושלטו תחת כל כיפת השמים. אלא הגאולה תהיה אך ורק מצד ש – "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קודשי כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" (ישעיה פרק יא'). וזה כוונת זכריה "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה' ", הגאולה תהיה אך ורק מצד רוח ה' שתהיה בעולם, והכוונה כמובן לרוח ה', רוח התורה והחכמה, רוח הטהרה והדעת.

לאור כל האמור, אי אפשר שיהיה גאולה אחרונה ושלימה, שתהיה ישועת עולמים – אלא לאחר שכל אומות העולם יכירו ויודו במעלתן של ישראל, ושהם דוגמא ומופת לכל באי – עולם בתורה, ובחכמה, בטהרה ובדעת, ושהם נזר הבריאה – אור לגוים. וכך משמע בנביא ישעיה בפרק מב' שמתנבא על מעלתו של מלך המשיח ועל שליחותו בעולם "אני ה' קראתיך בצדק ואחזק בידך ואצרך ואתנך לברית עם לאור גוים" "לפקוח עיניים עורות (לשון עיוורון), להוציא ממסגר אסיר מבית כלא יושבי חושך". כשנסכם את דברנו נלמד – שתפקידם של ישראל בכלל, ושל מלך המשיח בפרט, למלאות את העולם בצדק ובצדקה, במוסר וביראה, בחכמה ובדעת – בכל חכמת הטבע והבריאה, ולהיות מגדל אור לכל יושבי תבל. ואז כל אומות העולם מצד עצמם יזכו ויראו את מעלתן וחכמתן של עם ישראל בכלל, ומלך המשיח בפרט. ורק מרצונם המלא הם יודו בכך ויקבלו על עצמם את הנהגתם של ישראל. ואז העולם כולו יזכה להגיע לדרגת "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".              ה' יזכנו ללמוד מיעקב אבינו שזכה להגיע לדרגת 'אל אלהי ישראל'. ושאנחנו, כולנו, מזרעו וממשיכי דרכו נזכה להיות 'ברית עם ואור לגוים'.

שבת שלום