יש אין סוף חידושי תורה על חג הפסח, אבל בעיניי עיקר מצוות החג – לדעת ולהפנים בדעתנו שיציאת מצרים זה לא רק מאורע
היסטורי שהיה בעבר לפני כמה אלפי שנים, אלא זה מאורע שמשמעתו החינוכית מלווה אותנו כל רגע ורגע בחיינו – אם רק נרצה בו.
עד יציאת מצרים העולם הורגל לחיים תחת שעבוד. החזק שולט על החלש. העשיר על העני. וכהמשך לכך – פרעה מלך מצרים שהיה
חזק ועשיר מכולם שלט על הכל שליטה מוחלטת עד שנאמר "ותהי הארץ לפרעה".
משה רבנו הראשון שהתחיל לדבר עם בני ישראל על מושגים של – פרטיות, חירות, בחירה ורצון. ושמושגים אלו הם מושגי יסוד בחיי
כל אדם, באשר הוא אדם מעצם בריאתו כאדם – הנברא בצלם אלהים.
חז"ל תיקנו לנו לפתוח את סיפורי האגדה בהזכרת הגנות ולסיים במעלת השבח. מתחילים בגנות "מתחילה עובדי עבודה זרה היו
אבותינו", ומסיימים בשבח "ועכשיו קרבנו המקום לעבודתו". וכן "עבדים היינו לפרעה במצרים" ומסיימים "ויוציאנו ה' אלוהינו משם".
אנו לומדים מדברי חכמים: שעיקר הגנות זה להיות עובד עבודה זרה המשועבד לכל מה שמשעבד את חייו, ומגביל את התפתחותו
הרוחנית. וממילא עיקר השבח זה רק לצאת ממצב זה ולהיות בן חורין, הקרוב לעבודת ה', מתוך מצב נפשי של חירות, בחירה ורצון.
מה שאנו צריכים לקחת איתנו מהחג הנפלא הזה שהכין אותנו להיות עם, וכמסר רעיוני וחינוכי שילווה אותנו בחיינו – זה את ערכי
פרטיות האדם, וזכותו על עצמו להיות בן חורין – בעל בחירה ורצון.
אדם בן דעת לעולם לא יכנע לכפייה מצד בן אנוש אחר. ובמקביל, אדם בן דעת לעולם לא ירצה לשעבד אליו אדם אחר.
שהרי התורה שומרת על פרטיות כל אדם בפני עצמו, והתורה אוסרת על האדם להיכנס לפרטיות חייו של אדם אחר להפריע ולהזיק.
(וכמובן, אדם בן דעת לוקח אחריות על עצמו ומעשיו, ומשפחתו הקרובה. וחלילה, שהוא יתלה את חסרונותיו בבני אדם אחרים).
גם כשמתבוננים בכל מצוות התורה רואים במפורש שאין מושג של שעבוד אדם אחד לאדם אחר. (ואם אדם בוחר לחיות כך, אז הוא
מוכר את עצמו לעבד. וייתכן להסביר שלגביו באופן אישי זה טוב לתקופה מסויימת, ותו לא. אבל בוודאי שאין זה ערך כללי).
וזה פשט ההתגלות האלוהית שהייתה במעמד הר סיני "אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים". והתגלות זו של
הקב"ה, היא התגלות שנמשכת מאז, ומתחדשת לכל אדם ואדם, ובכל רגע ורגע – שהקב"ה אומר לו תבחר את חייך לפי בחירתך ורצונך.
ועל פי מה שהתורה מצווה לא להזיק את הזולת ואת סדר הבריאה השלימה והטובה.
שבת שלום – חג חירות שמח.