ההתיישבות החרדית מסורתית – ועולם התשובה בחריש
העיר חריש הוכנה והוקמה כחלק מתוכנית ממשלתית בממשלת הרוטציה והאחדות, ממשלת פרס – שמיר (שנים תשמ"ו עד תשנ"ב). הכל היה כחלק מתוכנית – 'שבעת הכוכבים', כדי לייצר קוו גבול יהודי, שיהיה קוו גבול מזרחי – להתיישבות הערבית ברחבי צפון השומרון.
ראשוני המתיישבים היו עולים יהודים מסורתיים שעלו מאזורי הרי הקווקאז שבדרום רוסיה. אחריהם הגיעו המתיישבים החרדלי"ם. הם הקימו את הגרעין החרדי – לאומי, ואת הקהילה הגדולה 'ראשית תבואתו', על שם הפסוק המפורסם "קודש ישראל לה' ראשית תבואתו, כל אוכליו יאשמו, רעה תבוא עליהם נאום ה'" (ירמיה פרק ב').
בממשלת המרכז, ממשלת אולמרט שנים תשס"ו עד תשס"ט התחילה להתעורר מצוקת הדיור בכל שכבות הציבור, במיוחד בציבור החרדי. אפשר להוסיף שעוד יותר בקרב הציבור החרדי – ספרדי, ועוד יותר ועוד יותר בקרב בני עולם התשובה שבציבור הספרדי, שלא לכולם יש משפחה תומכת שתיתן כמה הלוואות, רק כדי ללכת לבנק לשמוע ולהתעניין על המושג משכנתא.
כבר אז ראה אביהם של ישראל זקן החכמים רבי שמעון בעדני את היישוב – חריש כעדיפות ראשונה והוא השתדל דרך שר הפנים מאיר שטרית שהוא ימנה את תלמידו (שהיה שר הבריאות בעברו, ועוד) ר' ניסים דהן שיהיה ראש המנהלת להקים את חריש מיישוב של כמה מאות משפחות לעיר ואם בישראל לתפארת כל ישראל בכלל, והציבור החרדי – ספרדי בפרט.
בממשלה שאחריה (שנת תשס"ט) דרש אביהם של ישראל זקן החכמים רבי שמעון בעדני מעמיתיו – נשיא המועצת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ומרן ראש הישיבה חכם שלום הכהן זצ"ל, ומרן הגאון רבי משה מאיה שליט"א, שלא יכנסו לממשלת נתניהו בלי משרד הבינוי והשיכון כולל מנהל מקרקעי ישראל, מלבד משרד הפנים. עוד הוסיף הרב ודרש שיהיה תקציבי פיתוח משמעותיים להכנת ולהרחבת היישוב שלא התפתח, כדי שהיישוב יהיה עיר ואם בישראל.
מורנו המרא דאתרא הגר"א זגדון שליט"א היה אז (שנת תשס"ט) ראש כולל באלעד, וכבר אז שהמחירים התחילו להאמיר, ויש הרבה משפחות שאין להם אופק של תקווה לזכות לדירה משלהם, הוא פנה אל אביהם של ישראל זקן החכמים ודיבר אתו מה עושים עם מצוקת האברכים, ובהדגשה מצוקת האברכים הספרדים, ובהדגשה יתרה האברכים בני עולם התשובה.
הרב שכבר הכיר את מורנו המרא דאתרא שליט"א – שהוא מתלמידי תלמידיו, תלמידם של מרן ראש ישיבת אור החיים רבי ראובן אלבז שליט"א, והמקובל מחשמונאים הגאון הצדיק רבי ציון בוגנים שליט"א, הציע לו להקים קהילת אברכים ובעלי תשובה (וכל שאר היהודים הטובים שסביב עולם התורה והחינוך החרדי) מייסדת, שתהיה קבוצת רכישה גדולה מאוד ביישוב המתפתח – חריש. לצורך כך הרב גם דיבר עם שר הפנים ר' אלי ישי, ר' אריאל אטיאס שר הבינוי והשיכון, ור' ניסים דהן יו"ר מנהלת ההקמה של היישוב חריש.
כבר אז (שנת תשס"ט), הרב ראה שמורנו המרא דאתרא שליט"א מתאים להיות שליחו האישי לצורך הקמת העיר החדשה בגשמיות וברוחניות, ובהקמת עולה של תורה – מוסדות קהילה תורה וחסד, ושאר ענייני היהדות בכל שכבות הציבור כולל הציבור המסורתי, ועוד. באמת מאז התחילו כנסי הרישום לצורך קבוצת הרכישה כדי שהציבור יוכל להירשם, וכדי לקדם את הקמת העיר ולתת לה את צביונה – צביון יהודי, חרדי ומסורתי[לק1] .
הרב עצמו השתתף בהרבה מכנסי הרישום, גם בירושלים וגם בבני ברק ועוד מקומות, והצטרפו לזה מורנו הרב יורם אברג'ל זצ"ל ומורנו הרב אלבז שליט"א, וכך הצטרפו עוד ועוד גדולי תורה וראשי ישיבות – ראשי עם קודש, לתמוך ולסייע בהקמת העיר ולשלוח לשם את תלמידיהם שעדיין לא קנו דירה.
הרב גם יעץ לנכדותיו לקנות דירות ולשלם את דמי הרישום בכסף מלא, וכששאלו אותו בענייני העיר המתהווה, (שאלו אותו את זה הרבה משפחות – אנשים ונשים, ביחד ולחוד, ייתכן אלפי אנשים ממש) הרב אמר שהוא מאמין מאוד בעיר החדשה, ותמיד הוא הוסיף שהוא עצמו שכנע את בני משפחתו הקרובים ביותר לקנות דירות. (בהמשך הוא עצמו קנה עוד דירה, גם היא ברחוב ספיר, וכל זה בכדי לעודד עוד את קבוצת הרכישה "דיור בר השגה").
אני אישית (י,מ) זוכר שהיו לכך הרבה ספקות ובעיות. היו שטענו ואמרו שזה לא יצליח, הציבור לא יבוא, הקבלנים יברחו כי הבנקים לא ילוו כלום, (גם אם ילוו, זה יהיה בריביות מטורפות, כך שבכלל לא שווה להיכנס לעסקה) כך שהכל זה 'עורבא פרח' ולא יצא מזה כלום. היו שהוסיפו שגם אם זה יצליח, הערבים יקפצו על המציאה ויבואו בהמוניהם ליישוב החדש, והתוצאה תהיה שהעיר תהיה עיר ערבית כמו 'אום אל פאחם', וערים ויישובים ערביים נוספים הנמצאים בקרבת העיר. היו שכתבו בעיתונים החרדים הגדולים, כיוון שזה קרוב לאום אל פאחם, אז יהיה בעיר הרבה ריח של משרפות פחם, כמו שיש באום אל פאחם, וזה יהיה עיר שבאמת ממש קשה לגור בה מצד האוויר והבריאות.
כמובן, במצב שנוצר היו הרבה שרצו להירשם ונסוגו בהם, בגלל כל החששות האמורות. היו משפחות שנרשמו ואפילו התחילו לשלם ואחרי זה הם נסוגו בהם בגלל האווירה של הספק האמיתי והבלבול הקשה. (אפילו היו גדולי תורה שליט"א וזצ"ל שכן תמכו, ובהמשך הם נסוגו ואמרו שאינם יודעים ואינם מבטיחים וכדו'). אביהם של ישראל זקן החכמים לא נתן לזה ליפול, וגם שהיו עיכובים כלכליים ובירוקרטיים כאלו ואחרים, הוא עצמו ושליחו – מורנו המרא דאתרא שליט"א עשו הכל בכדי שקבוצת הרכישה לא תתפורר ותקרוס, ומלבד מה שהם השאירו את בני משפחותיהם ושאר שואלי עצתם, הם השתדלו מול הבנקים והקבלנים, בתי המשפט וכל שאר ענייני הבנייה והבירוקרטיה וכדו', כדי שהכל התקדם על הצד הטוב ביותר עד כמה שניתן במורכבויות הקיימות, המציאותיות והקשות הללו.
גם בהמשך, אחרי הצלחת קבוצת הרכישה 'לעבדך באמת', והתקדמות הבנייה, בממשלה שהיה את שר האוצר החברתי משה כחלון והיה את התוכנית הנפלאה 'מחיר למשתכן' הרב ביקש ממנו באופן אישי (דרך הסגן ר' יצחק כהן) שהעיר חריש תהיה בראש סדר העדיפויות של התוכנית. השר כחלון בהתחלה חשב שבחריש יהיה בערך אלף עד אלף חמש מאות דירות בתוכנית זו, והרב ביקש ממנו שיהיה לפחות אלפיים ואפילו אלפיים חמש מאות. אני אישית זוכר שהרב אמה לי פעם בשמחה "ברוך ה', הוא (השר משה כחלון) שמע לי, ויהיו אלפיים דירות ויותר בחריש – במחיר למשתכן".
חזקה על מעשי ידיהם של צדיקי האמת שהם יעמדו לעולם. כל יהודי מאמין – מאמין ויודע שאין ולא שייך מציאות אחרת. ברוך ה', עינינו הרואות שברכתו ופעולתו של – הצדיק יסוד עולם – עומדת לפנינו כעיר ואם בישראל, ואנו זוכים ורואים בעינינו שהכל נבנה כאן בעיר ברוחניות ובגשמיות, ומכל רחבי הארץ אברכים צעירים, ואפילו בנים ובנות בתקופת שנות השידוכים מתעניינים בהקמת ביתם הפרטי – כאן בעיר הנפלאה שזכינו לגור בה.
מי ייתן ונזכה להעריך את העיר הנפלאה שאנו גרים בה, נבנה אותה בצורה נכונה, מאוזנת ושפויה – בחינוך, חסד, תלמודי תורה, בתי חינוך לבנות, סמינרים, ישיבות כוללים עם שאר מוסדות הצדקה והחסד. כמו השורשים הגדולים והעמוקים שברכו אותה ופעלו בה.
כאן גם המקום – בעיתון המכובד שבידכם – העיתון של כל תושבי העיר, לקרא לתושבי העיר לבא לעזרת ה' בגיבורים, ולתמוך ולהשתתף בקופה הנפלאה שהקים מו"ר שליט"א – "קופת חריש", לטובת המשפחות המתמודדות עם קשיי יוקר המחייה והפרנסה. ללא ספק, יש בכך כדי לקיים בהידור רב את מצוות היום – מתנות לאביונים, על ידי שליחים יקרים הנאמנים למצוותם
-כמו כן, ניתן להשתתף בבניית בית ה' שייקרא לדורות – "קול שמעון", על שם אביהם של ישראל הצדיק יסוד עולם. בע"ה יוקם בית כנסת ובית מדרש שישמע בו קול התפילה והתורה כעשרים שעות ביממה, ואפילו ייתכן כל העשרים וארבע שעות ביממה, לאורך כל ימות השנה (למעט שבתות וחגים, שזה יותר זמן משפחה). וכמו מקום מושב לימודו הקבוע של הצדיק יסוד עולם, ב-יותר מיובל השנים האחרונות בית המדרש הוותיק "תורה וחיים" בבני ברק, שכידוע נשמע בו קול התורה והתפילה כל שעות היממה.
בנוסף, מורנו הרב שליט"א, בני משפחתו הקרובים ביותר, ותלמידיו של רבנו הגדול זקן חכמי התורה – תושבי העיר מתעתדים להוציא ספר סיפורים לילדים, שישקף את דרכו החינוכית ואהבת התלמידים שהייתה בו.
לסיום, אשתף את הקוראים היקרים במה שהתבוננתי באגדות חז"ל על המגילה. הגמרא מספרת שלושה מלכו בכיפה, והכוונה תחת כל כיפת השמים, ואלו הם: אחאב, נבוכדנצר ואחשוורוש. (מגילה דף יא').
על נבוכדנצר נאמר בנביא ירמיה "עלה אריה מסבכו", והכוונה שנקרא 'אריה', והוא כבש את כל העולם בכח הזרוע והחרב, ההרס והחורבן. הוא יחד עם שר צבאו נבוזראדן החריבו את בית מקדשנו ותפארתנו הראשון.
גם אברהם אבינו היה מלך. נאמר עליו "כי אב המון גוים נתתיך", ודרשו חכמים " אב המון" א' – אב. ב' – בחור. ה' מתחלף באות ח' – חביב. מ' – מלך. ו' ותיק. ן' – נאמן. ומשמע שאברהם היה מלך גדול בתקופתו. (עד כמה שהעולם היה גלובלי). גם על שלמה המלך נאמר "ושלמה ישב על כיסא ה'", ודרשו חכמים ששלמה מלך בכל העולם כולו. (אבל, לא עד סוף ימיו).
אפשר ללמוד מכל האמור שיש שני דרכים למלוך בכל העולם. שיטה ראשונה היא שיטת נבוכדנצר ואחשוורוש, להיות – הכי אכזרי. הכי כובש. הכי רע, וכך למלוך ולשלוט על כולם באונס מפחד הזרוע והחורבן. אבל יש דרך שניה והיא דרך אברהם אבינו, וזה להיות – הכי טוב. הכי חכם. הכי אבא. הכי חביב. הכי נאמן, הכי – בעל חסד.
לדעתי, זה היה עיקר דרכו של הרב כל ימיו. תמיד הוא חיפש רק את הטוב והתרחק מכל צד של רוע. תמיד הוא חיפש את החכמה הפשוטה והמאחדת ולא העריך שום צד כח וכפייה ואונס.
מי ייתן, ואנו בני בניו של אברהם אבינו ניקח את הרעיון לחיינו האישיים עלי אדמות. להעריך את החוכמה והטוב, האור והדעת, ולהתרחק משליטים כוחניים שהיו נחלת העבר כמו נבוכדנצר ואחשוורוש, וכך נתקדם עוד שלב בדרך אל הגאולה השלימה.
במהרה בימינו אמן.
בברכת פורים שמח
[לק1]cv