על חג הפסח – חג החירות נכתבו הרבה פירושים וחידושי תורה, הלכה ואגדה, ולא באנו לכתוב אלא
מעט מהמעט ממה שקיבלנו מאביהם של ישראל רבנו הגדול זקן חכמי התורה רבי שמעון בעדני שליט"א כרעיון יסודי המשקף את מהות חג הפסח.
אנו יודעים שהמעמד המכונן את המשפחה המורחבת של בני אברהם יצחק ויעקב להיות עם ה' – עם
ישראל זה מעמד הר סיני – מעמד קבלת התורה.
עשרת הדברות מתחילות בהתגלות האלוהית א, "אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים." ב, "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני." את הדברות הללו קיבלנו מאת ה' יתברך. הגמרא )מסכת מכות
דף כג(' מבארת שאת שאר הדברות שמענו מפי משה רבנו עליו השלום.
ויש להבין כשהקב"ה מתגלה ומצווה את הכרת מציאותו יתברך – היה מן הראוי לכתוב "אנכי ה' אלהיך אשר בראתי שמים וארץ." ואם נתרץ ונסביר שהעיקר זה התורה היה מן הראוי לכתוב "אנכי
ה' אלהיך אשר נותן לך את התורה." ולמה ההדגשה היא רק על יציאת מצרים.
הרב שליט"א כל שנה חוזר על הגמרא המפורסמת )שבת דף קיד(' נוטריקון מן התורה מנין שנא' "אנכי ה' אלהיך" – 'אנכי' ראשי תיבות: א' אנא, נ' נפשי, כ' כתבית, י' יהבית. והכוונה שהקב"ה כתב
ונתן את התורה הוא ממש כתב ונתן את נפשו.
עד מתן תורה היה הנהגה קשה של שילטון כוחני ועריץ כמו פרעה מלך מצרים, ועל זה נא' "ותהי
הארץ לפרעה." עצמותה ומהותה של מתן תורה הכוונה לצאת מלהיות עבדי בשר ודם – עבדי עבדים, ולהיות עבדי ה' וזה כל כוונת ההלל שאנו אומרים הללו עבדי ה', וההדגשה עבדי ה' ולא עבדי עבדים עבדי בשר ודם.
הרב שליט"א כל שנה חוזר על דברי רבנו הרמב"ם בספר המחשבה מורה נבוכים: תדע ללא ספק שארץ מצרים הכוונה לגוף האדם, ואילו פרעה הכוונה ליצר הרע. ')מצרים' הכוונה 'מצר' – והמשמעות הוא גבול שמצר את ההתרחבות הרוחנית. 'פרעה' הכוונה כמו 'הפרעה' – והמשמעות שמפריע לאדם להתרכז בחיי הרוחניות.( מהות ההתגלות האלוהית פותחת "אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית
עבדים" הכוונה שהקב"ה נותן לנו דרך מחשבה לא להיות עבדי בשר ודם במובן השלטוני – מלוכני,
ובמובן הרוחני לא להיות עבדים ליצר הרע שמפריע אותנו לחיות חיים רוחניים על פי התורה והדעת.
זה מהות מתן תורה. זה מהותו של עם ישראל. וזה מהות חג הפסח.
מי יתן ונזכה להגיע לדרגה רוחנית גבוהה ולחיות כך.
חג חירות שמח.